Czym są rezerwacje terenów pod inwestycje drogowe? Jakie działania mogą podjąć właściciele nieruchomości, które zostały przejęte pod te inwestycje?
Tereny przeznaczone pod inwestycje drogowe to delikatny temat. Każdy zdaje sobie sprawę, jak istotne są te projekty dla rozwoju gospodarczego miejscowości, regionów, a nawet całego kraju. Jednak realizacja takich inwestycji ma ogromny wpływ na otoczenie, zmieniając je drastycznie zarówno w trakcie prac budowlanych, jak i po ich zakończeniu.
Problemem są również nieprecyzyjne i wieloznaczne przepisy dotyczące roszczeń właścicieli nieruchomości przejętych pod inwestycje drogowe. Pierwszym problemem jest praktyka rezerwacji terenów przez gminy. Prywatni właściciele często zgłaszają wątpliwości co do potrzeby i podstaw prawnych takich działań, które prowadzą do „zamrożenia” danego terenu. Drugim problemem jest brak sprawnej procedury finalizacji projektów drogowych. Problemy zaczynają się już przy podstawowych kwestiach, takich jak brak lokalizacji drogi w planie zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, czy w dokumentach rządowych. Obecnie brak jest dyrektywy nakazującej uchwalenie planu w celach drogowych – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl. Lokalizacja drogi wynika z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, będącej kompromisem między ochroną środowiska a rozwojem gospodarczym. Decyzja ta nie zezwala na rezerwowanie terenu na inwestycje drogowe. Brak wcześniejszych rezerwacji terenów powoduje, że prywatni inwestorzy rozpoczynają tam prace budowlane, co wiąże się z wyższymi kosztami odszkodowań przy późniejszym przejęciu terenu. Rozwiązaniem mogłaby być decyzja środowiskowo-lokalizacyjna, zakazująca zabudowy terenu inaczej niż na cele publiczne. Jednak takie rozwiązanie budzi obawy inwestorów prywatnych przed zbyt łatwym przejmowaniem ich nieruchomości i nadmierną ingerencją urzędników.
Przepisy dotyczące roszczeń właścicieli nieruchomości przejętych pod inwestycje drogowe są nieprecyzyjne. Odszkodowanie powinno obejmować nie tylko wartość samej nieruchomości, ale także umożliwić właścicielowi nabycie podobnej nieruchomości. Ważne są również kwestie ograniczenia możliwości zagospodarowania nieruchomości na skutek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji środowiskowo-lokalizacyjnej. W takich sytuacjach właściciele często oczekują wykupu ich nieruchomości przez podmioty publiczne, najczęściej Skarb Państwa. Niekiedy tylko część nieruchomości jest przeznaczona pod inwestycję drogową, co rodzi pytania o możliwość zagospodarowania pozostałej części nieruchomości i ewentualne szkody poniesione przez właściciela.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.