Co należy zrobić, gdy dziennik budowy zostanie zagubiony? Czy należy ubiegać się o nowy dziennik czy też o duplikat poprzedniego?
Zgodnie z art. 45 § 1 prawa budowlanego dziennik budowy jest oficjalnym dokumentem rejestracji postępu prac budowlanych oraz wszelkich zdarzeń i sytuacji występujących podczas realizacji tych prac, które są dokumentowane poprzez wpisy i mają istotne znaczenie dla oceny technicznej poprawności realizacji budowy, rozbiórki lub montażu. Dziennik budowy należy prowadzić osobno dla każdego budynku wymagającego pozwolenia na budowę.
Z reguły dziennik budowy jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ w ciągu trzech dni od daty, w której pozwolenie na budowę stało się ostateczne. Przed rozpoczęciem prac budowlanych należy wpisać do dokumentu osoby odpowiedzialne za: kierowanie, nadzór oraz kontrolę techniczną tych prac. Osoby te potwierdzają swoje zadania i funkcje swoimi podpisami oraz datą zapoznania się z treścią dokumentu. Do dokonywania wpisów w dzienniku budowy uprawnieni są: inwestor, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant, kierownik budowy, kierownik robót budowlanych, geodeta działający na terenie budowy oraz pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów, którzy kontrolują, czy na budowie przestrzegane są odpowiednie przepisy. Procedura wydawania i prowadzenia dziennika budowy jest określona w rozporządzeniu ministra odpowiedzialnego za budownictwo, planowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Niestety ani ustawa budowlana, ani rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 roku nie zawierają odpowiedzi na pytanie, co robić w przypadku utraty dziennika budowy. Ustawodawca również nie przewidział możliwości uzyskania duplikatu tego dokumentu. Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc wystąpienie o wydanie nowego dziennika dla tej samej inwestycji.
Należy jednak pamiętać, że rozporządzenie ministra zawiera konkretne wytyczne dotyczące prowadzenia dziennika budowy. Zgodnie z paragrafem drugim tego aktu, dziennik budowy musi być prowadzony tak, aby z wpisów bezpośrednio wynikała chronologiczna kolejność zdarzeń podczas prac budowlanych. Wpisy muszą być wykonane w sposób trwały i czytelny na oryginalnych i kopiowanych stronach, w porządku chronologicznym, co uniemożliwia późniejsze zmiany. Wszelkie korekty, wraz z uzasadnieniem, również muszą być wprowadzone w formie wpisów. Wpisy do dziennika budowy muszą być dokonywane na bieżąco, co oznacza, że nie można ich uzupełniać wstecz. W rezultacie uzyskanie nowego dziennika budowy może nie rozwiązać problemów inwestora. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego może przeprowadzić odrębne postępowanie w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących przebiegu prac, które nie zostały udokumentowane z powodu zakazu uzupełniania dziennika budowy wstecz.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.