Konsekwencje nowych regulacji dotyczących odrolniania gruntów. Część pierwsza
Jak zmiany w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych wpłynęły na proces odrolniania gruntów? Dla jakich terenów wciąż potrzebna jest zgoda ministra na zmianę przeznaczenia?
Nowe prawo – szybsze odrolnienie
Nowelizacje ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, wprowadzone kolejno 10 października oraz 23 listopada 2015 r., przyniosły wiele ułatwień w procesie odrolniania najbardziej urodzajnych ziemi. Po wprowadzeniu zmian zniesiony został obowiązek uzyskania zgody ministra na zmianę statusu działek rolnych klas I-III. Zmiana ta ma na celu przyspieszenie procesu inwestycyjnego poprzez eliminację zbędnych przepisów. Analitycy rynkowi przewidują, że nowe przepisy spowodują zwiększenie zainteresowania zakupem ziemi rolnej przez inwestorów zarówno dużych, jak i małych. Dotychczasowa procedura była skomplikowana i czasochłonna.
Uproszczone warunki odrolnienia
Uproszczenia przewidziane przez ustawodawcę będą miały zastosowanie tylko wtedy, gdy grunt klasy I-III spełni kilka warunków.
Zgodnie z nowelizacją ustawy, zmiana statusu gruntów rolnych może nastąpić bez zgody ministra, jeśli co najmniej połowa powierzchni każdej zwartej części gruntu będzie znajdować się w obszarze zwartej zabudowy. Pojęcie zwartej zabudowy określone jest jako zgrupowanie co najmniej pięciu budynków (z wyjątkiem budynków gospodarczych), między którymi odległość nie przekracza 100 metrów. Obszar zwartej zabudowy obejmuje również obszar wyznaczony linią prowadzoną w odległości 50 metrów od zewnętrznych krawędzi skrajnych budynków lub granic działek, na których znajdują się te budynki, przy zachowaniu maksymalnej odległości 50 metrów od granic działki budowlanej.
Ponadto nieruchomość musi znajdować się w odległości nie większej niż 50 m od granicy najbliższej działki budowlanej. Grunt podlegający odrolnieniu nie może być także oddalony dalej niż 50 metrów od drogi publicznej. Nowelizacja ogranicza także wielkość działek, których przeznaczenie ma ulec zmianie, do 0,5 ha, niezależnie od tego, czy jest to jedna całość czy kilka oddzielnych części.
W kolejnej części omówimy procedury dotyczące odrolniania terenów, które nie spełniają wymogów ustawy, koszty związane z wyłączeniem nieruchomości z produkcji rolnej oraz uprawnienia marszałka województwa związane z egzekucją tych przepisów.
Bądź na bieżąco z nowościami.
Zapisz się do newslettera!