Ile osób powinno zasiadać w radzie gminy? Jakie są kompetencje rady gminy oraz czym powinna się zajmować?
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r., organami gminy są rada gminy oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta). Rada gminy to organ stanowiący i kontrolny, podczas gdy wójt jest organem wykonawczym, odpowiedzialnym za reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz zarządzanie bieżącymi sprawami.
Jeśli siedziba rady gminy znajduje się w mieście należącym do obszaru administracyjnego danej gminy, to rada nazywana jest radą miejską. Organizację oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy, który zazwyczaj ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Statut gminy nie może być sprzeczny z przepisami ustawy o samorządzie gminnym i jest dokumentem niekadencyjnym.
Kadencja rady gminy trwa 4 lata od dnia jej wyboru. Ustawowy skład rady gminy obejmuje aktualnych radnych, którzy zostali wybrani w wyborach uzupełniających oraz tych, których mandaty wygasły na podstawie uchwał, które sąd uznał za nieważne. Liczba radnych w radzie gminy zależy od liczby mieszkańców gminy: piętnastu radnych w gminach do 20 000 mieszkańców, dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców, dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców, dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech radnych na każde kolejne 100 000 mieszkańców, przy czym łączna liczba radnych nie może przekroczyć czterdziestu pięciu.
Rada gminy powołuje komisję rewizyjną do kontroli działań wójta, gminnych jednostek oraz jednostek pomocniczych gminy. Skład komisji rewizyjnej musi obejmować przedstawicieli wszystkich klubów i jest to obowiązkowe.
Komisja rewizyjna ocenia wykonanie budżetu gminy i przedstawia radzie gminy wniosek dotyczący udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek ten jest oceniany przez regionalną izbę obrachunkową.
Komisja rewizyjna może także realizować inne zadania zlecone przez radę gminy w zakresie kontroli, pod warunkiem, że nie narusza to uprawnień innych komisji powołanych przez radę gminy. Zasady funkcjonowania komisji rewizyjnej określa również statut gminy.
Zgodnie z art. 11b ustawy o samorządzie gminnym, działania organów gminy powinny być jawne. Ograniczenia w jawności mogą wynikać jedynie z przepisów innych ustaw. Jawność działania organów gminy obejmuje prawo obywateli do uzyskiwania informacji, uczestnictwa w sesjach rady gminy i posiedzeniach jej komisji oraz dostępu do dokumentów publicznych. Zasady dostępu do dokumentów określa statut gminy, jednak nie może on wyłączyć zasady jawności działania gminy. W przypadku odmowy dostępu do dokumentów, mieszkaniec gminy może złożyć skargę, argumentując naruszenie zasady jawności działania gminy.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024
Używamy plików cookies, aby lepiej dostosować tą stronę do Twoich potrzeb. Dzięki nim możemy ulepszać kampanie reklamowe i kierować do Ciebie lepiej spersonalizowane komunikaty. Pliki cookies odpowiedzialne są również za analitykę, dzięki której lepiej rozumiemy jak organizować treści czy nawigację na stronie dbając o jej użyteczność. Jeśli chcesz zezwolić tylko na wybrane cookies, kliknij “Pozwól mi wybrać”. Twoja zgoda musi dotyczyć minimum, potrzebnego do poprawnego działania strony. Natomiast kliknięcie “Akceptuję” pozwala nam na umieszczenie ciasteczek w Twojej przeglądarce i na przetwarzanie danych uzyskanych w ten sposób. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać swoją zgodę. Aby to zrobić przejdź do "Zarządzaj plikami cookies".
Administratorem Twoich danych osobowych jest Saveinvest SP. Z O. O.. Cele przetwarzania danych osobowych, okresy przechowywania opisane są w Polityce Prywatności.