Jesteś na archiwalnej wersji serwisu.
Zapraszamy na nową stronę www.saveinvest.pl

Poradniki

Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.

Jak dokonać podziału nieruchomości?

Obracając nieruchomościami, niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni do dokonania ich podziału. Czasem taki zabieg pozwala na korzystniejszą sprzedaż, a czasem po prostu na jej wygodniejsze wykorzystanie. Jak poprawnie przeprowadzić podział nieruchomości? Na to pytanie odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. - portal www.dzialkanadmorzem.pl.

Kiedy można dokonać podziału nieruchomości?

Podział nieruchomości możliwy jest w sytuacji, gdy dla określonego terenu nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo konieczne jest jednak spełnienie kilku przesłanek. Po pierwsze taki podział nie może być sprzeczny z przepisami odrębnymi. Po drugie podział musi być zgodny z warunkami, określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Po trzecie natomiast powstałe w wyniku podziału nieruchomości muszą mieć zapewniony dostęp do drogi publicznej. Za taki dostęp uważa się też wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności. - wymienia Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Dlaczego właściciele decydują się na podział nieruchomości?

Istnieją różne powody, dla których właściciele nieruchomości decydują się na jej podział. Najczęściej chodzi o zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, które zostały wzniesione w oparciu o pozwolenia na budowę. Powodem może być również wydzielenie działki budowlanej, jeżeli został na niej wzniesiony budynek przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze. Trzecią przyczyną może też być wydzielenie części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa. Czasem dokonuje się podziału ze względu na realizację określonych roszczeń, co do części nieruchomości. No i oczywiście podział może być konieczny w przypadku wywłaszczenia części nieruchomości na cel publiczny, to znaczy wydzielenia jej części pod budowę drogi publicznej, linii kolejowej, inwestycji w zakresie budowy lotnisk, budowli przeciwpowodziowych albo terenów zamkniętych.

Jak podzielić nieruchomość?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie scalania i podziału nieruchomości, takie postępowanie może być wszczęte na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości albo z urzędu. Postępowanie wszczyna wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Jeżeli podział dokonywany jest na wniosek, wnioskodawcy muszą dołączyć stosowne dokumenty, a więc odpisy ksiąg wieczystych (lub inne dokumenty, potwierdzające ich prawa do nieruchomości) oraz wypisy i wyrysy z katastru nieruchomości. W kolejnym etapie wój (burmistrz lub prezydent miasta) w okresie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku przeprowadza analizę okoliczności uzasadniających dokonanie podziału nieruchomości. W szczególności bierze pod uwagę przeznaczenie i warunki zagospodarowania terenu, ustalone w planie miejscowym, dotychczasową strukturę przestrzenną nieruchomości, stan istniejącej infrastruktury technicznej i potrzebę jej rozbudowy, możliwość sfinansowania przez gminę wydatków, związanych z budową lub rozbudową urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych kosztów związanych z przeprowadzeniem scalenia i podziału nieruchomości, a także zgodność dokumentów, określających stan prawny nieruchomości z danymi z katastru nieruchomości.

Uchwała o podziale nieruchomości

W dalszym kroku wójt przedstawia radzie gminy projekt uchwały o przystąpieniu do podziału lub odmowie jego dokonania, który zawiera między innymi geodezyjną dokumentację projektową podziału, wykonaną przez geodetę, wnioski, uwagi i zastrzeżenia zgłoszone w okresie wyłożenia projektu do wglądu, protokoły z posiedzeń rady, a także propozycje rozstrzygnięć ze wskazaniem praw do nowo wydzielonych działek gruntu. Do zakończenia procesu potrzebne jest już tylko ustalenie opłat adiacenckich. - podsumowuje Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Saveinvest sp. z o.o.

www.grunttozysk.pl

Wartościowe informacje na Twojego maila:
Spodobał Ci się artykuł? Poleć go!

Czy wiesz, że 65% Polaków uważa, że najlepszym zabezpieczeniem na
emeryturę jest posiadanie nieruchomości? »

Szukasz najlepszej działki? Bezpłatna pomoc specjalisty

Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!

Po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest sp. z o.o.
Informacja o administratorze

Nasi Partnerzy:

Działka nad Morzem | Inwestowanie w nieruchomości | Mielno Molo
informacja o cookies