Poradniki

Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.

Polski krajobraz wolny od reklam – czy to możliwe?

Reklamy wielkoformatowe to poważny problem nie tylko w dużych miastach, ale i w mniejszych miejscowościach. Szpecą one ulice, przysłaniając walory historyczne i krajobrazowe danego miejsca. Czy wreszcie znajdzie się na to jakieś remedium? Na to pytanie odpowiada Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. Z o.o. - portal www.dzialkanadmorzem.pl.

Jak usunąć reklamy z przestrzeni publicznej?

Próba usunięcia reklam wielkoformatowych z przestrzeni publicznej to prawdziwa walka z wiatrakami. Przepisy dają tylko trzy możliwości w tym zakresie. Po pierwsze, w sytuacji gdy dana nieruchomość lub pas drogowy, należy do Skarbu Państwa, w tym danego miasta, właściciel ma do dyspozycji bezpośrednie instrumenty nacisku. Może po prostu nie życzyć sobie umieszczania reklam na jego terenie. Druga sytuacja, odnosi się do nieruchomości prywatnych. Wtedy można odwoływać się jedynie do przepisów Prawa budowlanego oraz korzystać z interwencji organów nadzoru budowlanego. Nie zawsze łatwo jest jednak znaleźć odpowiednią argumentację. Trzecim wyjściem jest natomiast przygotowanie specjalnej uchwały krajobrazowej – wymienia Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Czym jest uchwała krajobrazowa?

Taka uchwała krajobrazowa ma oparcie w przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 37a tej regulacji rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki usytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Nie chodzi przy tym wyłącznie o miejsce, w którym znajdą się takie obiekty, ale również ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W odniesieniu do szyldów można nawet określić ich maksymalną liczbę, jaka może się znaleźć na danej nieruchomości. Rada gminy posiada również uprawnienie do wprowadzenia całkowitego zakazu umieszczania reklam na danym terenie. Uchwała krajobrazowa może zatem zostać uchwalona zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowościach. Ma ona charakter aktu prawa miejscowego i dotyczy całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalonych przez inne organy niż ministra właściwego do spraw transportu.

Warszawska uchwała krajobrazowa

Na uchwalenie takiego aktu prawa miejscowego decyduje się coraz więcej polskich gmin. Warto jednak podkreślić, że jest to proces żmudny i czasochłonny. Na swoją uchwałę krajobrazową czeka między innymi Warszawa. Prace nad tym dokumentem trwają już cztery lata. Widać jednak światełko w tunelu, bo w połowie stycznia wreszcie trafiła do porządku obrad Rady Miasta. Należy jednak liczyć się z tym, że firmy reklamowe tak łatwo nie zrezygnują z zarobku. Z pewnością uchwała zostanie zaskarżona. Najpierw oceni ją wojewoda mazowiecki, a jeżeli przeciwnicy nie dadzą za wygraną, również sąd administracyjny. Po wejściu w życie uchwały będzie miał natomiast miejsce trzyletni okres dostosowawczy. Nowe reklamy się zatem nie pojawią, ale stare nie znikną tak prędko – stwierdza Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Reklamy w miejscach turystycznych

Wielkoformatowe reklamy, lokowane w miejscach turystycznych być może zwiększają obrót określonych usługodawców. Z pewnością jednak niszczą krajobraz, w którym się znajdują. Tymczasem polskie morze ma nam się kojarzyć z szerokimi plażami i przepięknymi zachodami słońca, a nie reklamą smażalni ryb. W Warszawie i innych polskich miastach chcemy natomiast podziwiać tamtejsze zabytki, a nie dowiadywać się o tym, gdzie zjeść obiad, do jakiego pójść fryzjera i jaką sieć komórkową warto wybrać. Uchwałom krajobrazowym, a także zaostrzaniu przepisów, dotyczących reklam wielkoformatowych, warto zatem kibicować. W ten sposób wspiera się rozwój turystyki w Polsce – stwierdza Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Saveinvest sp. z o.o.

www.grunttozysk.pl

Wartościowe informacje na Twojego maila:
Spodobał Ci się artykuł? Poleć go!

Czy wiesz, że 65% Polaków uważa, że najlepszym zabezpieczeniem na
emeryturę jest posiadanie nieruchomości? »

Szukasz najlepszej działki? Bezpłatna pomoc specjalisty

Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!

Po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest sp. z o.o.
Informacja o administratorze

Nasi Partnerzy:

Działka nad Morzem | Inwestowanie w nieruchomości | Mielno Molo
informacja o cookies