Poradniki

Planowanie zakupu nieruchomości i jego realizacja od zawsze wiązała się z licznymi
niewiadomymi i kruczkami prawnymi.
Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, postanowiliśmy uruchomić cykl poradników
w których opiszemy wiele aspektów związanych z nieruchomościami.

Wizyta u notariusza – wszystko, co trzeba o niej wiedzieć

Sprzedaż lub zakup nieruchomości, ustanowienie rozdzielności majątkowej, dziedziczenie – wszystkie te czynności mogą wymagać wizyty u notariusza. W jaki sposób się zachować? Jakie dokumenty warto przygotować? Czym lepiej nie dać się zaskoczyć? Na te pytania odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. - portal www.saveinvest.pl.

Czym jest akt notarialny?

Akt notarialny to dokument urzędowy, który potwierdza dokonanie określonej czynności prawnej. Sam w sobie nie wywiera żadnych skutków. Istotne jest to, co jest jego elementem. W akcie notarialnym może mieścić się na przykład oświadczenie współmałżonków o ustanowieniu rozdzielności majątkowej albo umowa sprzedaży nieruchomości. Forma aktu notarialnego daje większą pewność i zaufanie, że dokonana czynność jest ważna i odniesie zamierzony skutek. W odróżnieniu od zwykłych umów pisemnych trudno jest podważyć dokument, jakim jest akt notarialny – zaznacza Bartłomiej Kuźniar.

Jakie dokumenty warto przygotować?

Oczywiście istnieją akty notarialne, które bazują tylko i wyłącznie na oświadczeniu stron. W ten sposób można na przykład udzielić komuś pełnomocnictwa ogólnego albo pełnomocnictwa do określonej czynności, a także zdecydować o ustanowieniu rozdzielności majątkowej. Większość aktów notarialnych rodzi jednak dalej idące skutki. Aby możliwe było jego sporządzenie konieczne jest zatem przedłożenie stosownych dokumentów. Te dokumenty powinny zostać okazane notariuszowi przed podpisaniem aktu notarialnego. Kancelaria notarialna po zapoznaniu się z dokumentacją może też poprosić o dodatkowe zaświadczenia lub dokumenty.

Sprzedaż nieruchomości – jakie dokumenty?

Jednym z najczęstszych powodów wizyty u notariusza jest zakup lub sprzedaż nieruchomości. Umowę sprzedaży domu, mieszkania lub gruntu można zawrzeć tylko i wyłącznie w tej formie. Zwykła forma pisemna albo co gorsze – forma ustna – spowoduje nieważność takiej czynności prawnej. Aby skutecznie przenieść własność nieruchomości na inną osobę potrzeba szeregu dokumentów. Po pierwsze istotne jest podanie notariuszowi numeru księgi wieczystej. Po drugie należy przedłożyć akt zakupu lub nabycia nieruchomości. Po trzecie trzeba uzyskać zaświadczenie ze spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległych zobowiązań. Po czwarte natomiast zaświadczenie z urzędu gminy potwierdzające, że w danym lokalu nikt nie jest zameldowany. Oczywiście wymienione dokumenty to tylko baza. Notariusz może poprosić o różne dodatkowe zaświadczenia i dokumenty.

Wizyta o notariusza – jak to wygląda?

Warto też wspomnieć o tym jak wygląda taka wizyta u notariusza. Strony umowy lub osoby zamierzające złożyć określone oświadczenie woli przychodzą razem do notariusza. Ten ma już z reguły przygotowany akt do podpisu. Wszyscy uczestnicy otrzymują własny egzemplarz do przeczytania, a notariusz dokonuje odczytu na głos. Jeżeli wszystkie dane się zgadzają i strony nie mają żadnych zastrzeżeń dochodzi do podpisania aktu. Należy złożyć podpis na wszystkich otrzymanych egzemplarzach. Strony mogą zdecydować ile odpisów aktu potrzebują. Za dokonane czynności notariusz pobierze stosowną opłatę.

Na co warto uważać?

Notariusz mogą zdarzyć się błędy. Warto zatem starannie zweryfikować wszystkie wyszczególnione w akcie notarialnym informacje. Szczególną uwagę należy przyłożyć do imion, nazwisk, numerów dokumentów, a także wyszczególnionych w akcie kwot. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych problemów w przyszłości – stwierdza Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

 

Saveinvest sp. z o.o.

www.grunttozysk.pl

Wartościowe informacje na Twojego maila:
Spodobał Ci się artykuł? Poleć go!

Czy wiesz, że 65% Polaków uważa, że najlepszym zabezpieczeniem na
emeryturę jest posiadanie nieruchomości? »

Szukasz najlepszej działki? Bezpłatna pomoc specjalisty

Zadzwoń 500 210 600, lub wypełnij formularz - oddzwonimy do Ciebie!

Po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest sp. z o.o.
Informacja o administratorze

Nasi Partnerzy:

Działka nad Morzem | Inwestowanie w nieruchomości | Mielno Molo
informacja o cookies