Podatek od tablic reklamowych to zagadnienie, które wywołuje wiele wątpliwości. Kiedy stojące tablice reklamowe zostaną uznane za budowle, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?
Regulacje dotyczące podatków i opłat lokalnych kierują nas do prawa budowlanego oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w celu zdefiniowania pewnych pojęć. To właśnie na ich podstawie określane są warunki, które decydują o obciążeniu podatkowym.
Tablica reklamowa, zgodnie z prawem, to przedmiot materialny służący ekspozycji reklamy, wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy. Do tej kategorii zaliczają się między innymi banery reklamowe, reklamy naklejane na okna budynków oraz reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Kluczowym czynnikiem przy ustalaniu, czy dana tablica reklamowa podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, jest to, czy można ją uznać za budowlę zgodnie z art. 3 pkt 3 prawa budowlanego. Nowelizacja przepisów budowlanych rozszerzyła pojęcie budowli, obejmując także wolnostojące tablice reklamowe oraz inne urządzenia służące eksponowaniu reklam. To sprawia, że omawiane obiekty również podlegają podatkowi od nieruchomości. Jeśli jednak nośniki reklamowe nie są trwale związane z gruntem, nie są uznawane za budowle i nie podlegają opodatkowaniu.
Jednakże kwestia opodatkowania billboardów nie ogranicza się jedynie do połączenia z gruntem. Niektóre sądy uznają także za decydującą kwestię konstrukcję budowlano-techniczną. Przykładem może być orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygnatura akt: II FSK 2480/13), który stwierdził, że tablice reklamowe, niezależnie od sposobu połączenia z gruntem, mogą być zaliczone do budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nawet jeśli reklama jest tymczasowa i może być zdemontowana oraz przeniesiona w inne miejsce, to nie ma to wpływu na jej trwałe związanie z gruntem. Sąd uważa, że tworzy ona techniczno-użytkową całość, która spełnia definicję budowli. Ta nieadekwatna do potrzeb definicja budowli jest kluczowa, gdy rozpatruje się kwestię opodatkowania nośników reklamowych, co prowadzi do sporów między właścicielami a fiskusem. Dlatego każda sprawa musi być analizowana indywidualnie, uwzględniając wszystkie elementy.
Po niekorzystnym dla właścicieli billboardów orzeczeniu NSA, powinni oni być przygotowani na możliwość obciążenia ich podatkiem od nieruchomości za tablice i urządzenia reklamowe, obok opłaty reklamowej. Jednakże ustawodawca wprowadził pewne udogodnienia dla podatników. Kwota podatku od nieruchomości może zostać zaliczona na poczet opłaty reklamowej. Stawka podatku od nieruchomości dla budowli wynosi 2 proc. od wartości danego obiektu. Jeśli inwestor wykaże podatek od nieruchomości dla takiego rodzaju budowli, opłata reklamowa zostanie odpowiednio pomniejszona – jak tłumaczy Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl. Jeśli kwota podatku od nieruchomości przewyższa ustaloną stawkę opłaty reklamowej dla tablicy lub urządzenia reklamowego, przedsiębiorca nie ponosi dodatkowych kosztów.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024