Jaki jest termin na złożenie odwołania od decyzji?
Zgodnie z przepisami prawa, na złożenie odwołania od decyzji organu administracji publicznej przysługuje 14-dniowy termin. Co decyduje o zachowaniu tego terminu?
Zgodnie z art. 129 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego, odwołanie należy złożyć w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji stronom, lub gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od daty jej ogłoszenia stronom. Przed upływem tego terminu decyzja nie może być wykonana, a wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie. Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia, wystarczy, że wynika z niego niezadowolenie strony z wydanej decyzji, chyba że przepisy szczególne nakładają inne wymogi.
Natomiast zgodnie z art. 57 § 5 kodeksu postępowania administracyjnego termin do wniesienia odwołania uważa się za zachowany, jeśli przed upływem 14-dniowego okresu, pismo zostało: wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji publicznej, a nadawca otrzymał potwierdzenie odbioru; nadane w polskiej placówce pocztowej, złożone w polskim urzędzie konsularnym, złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej, złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku, lub złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.
Należy podkreślić, że terminowe złożenie pisma odnosi się do jego złożenia w placówce operatora, czyli placówce pocztowej, a nie np. umieszczenia w skrzynce nadawczej. Data stempla pocztowego z placówki, do której zostało dostarczone pismo, rozstrzyga o zachowaniu terminu, a nie data umieszczenia w skrzynce. Taka interpretacja jest powszechnie akceptowana w orzecznictwie sądowym.
W przypadku nieprzestrzegania terminu istnieje możliwość jego przywrócenia. Strona musi jednak udowodnić, że uchybienie terminu nastąpiło bez jej winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy złożyć w ciągu siedmiu dni od ustania przyczyny uchybienia terminu.
Bądź na bieżąco z nowościami.
Zapisz się do newslettera!