Strona postępowania otrzymuje decyzję zawierającą błędy – jakie z nich mogą zostać sprostowane przez organ administracji publicznej?
Zgodnie z art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, decyzja administracyjna powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego. Decyzja powinna także zawierać pouczenie – czyli informację, czy i w jakim trybie można się od niej odwołać.
Co się dzieje, gdy otrzymana decyzja zawiera błędy – które z pomyłek organu mogą zostać sprostowane, a które nie? Wg art. 113. § 1 kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej, z urzędu lub na żądanie strony, może sprostować błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez siebie decyzjach. Organ, który wydał decyzję, wyjaśnia także wątpliwości co do treści wydanej decyzji. Na postanowienie w sprawie sprostowania lub wyjaśnienia można złożyć zażalenie.
Ze względu na brak ustawowej definicji pojęcia „błędy pisarskie i rachunkowe”, w praktyce, czyli w orzecznictwach sądowych, przyjmuje się jego potoczne rozumienie (co potwierdza m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 stycznia 2006 r.; sygnatura akt: VII SA/WA 1059/05). W rezultacie „błąd pisarski” obejmuje najczęściej: literówki, niezamierzone pominięcia lub powtórzenia wyrazów, błędy w użyciu wyrazów itp. Natomiast pod pojęciem „oczywiste omyłki” powinny wynikać jednoznacznie z charakteru błędu – co można stwierdzić porównując treść otrzymanej decyzji z treścią złożonego przez stronę wniosku.
Warto również pamiętać, jakie konsekwencje niesie za sobą sprostowanie dokonane przez organ administracji publicznej. Po pierwsze, sprostowanie nie może prowadzić do merytorycznej zmiany decyzji, ani w jej treści, ani w uzasadnieniu. Modyfikacje nie mogą wpływać na istotę decyzji, na przykład nie mogą poszerzać zakresu przedmiotowego rozstrzygnięcia. Ponadto, sprostowanie nie ma zastosowania do korekty błędów prawnych, czyli na przykład naruszenia konkretnych przepisów. Taka korekta mogłaby skutkować koniecznością ponownego rozpatrzenia sprawy, której wynik mógłby znacznie odbiegać od pierwotnej decyzji.
29 listopada, 2024
29 listopada, 2024